СРБИЈА ХОМБУ И ДОЂОИ
САВЕТНИЦИ СРБИЈА ХОМБУ
ДАН-ЧЛАНОВИ
ТРЕНИНЗИ-ИНФОРМАЦИЈЕ
ДАН-ТЕСТИРАЊА
—  КЈУ-РАНГИРАЊЕ
—  КЈУ-ТЕСТИРАЊА
 
СЕМИНАРИ
КАРАТЕ ДЕМО (ЕНБУТАИКАИ)
РАЗМЕНЕ КУЛТУРЕ
ТУРНИРИ
—  ДРУГЕ АКТИВНОСТИ
 
ПОСЕТЕ СРБИЈА ХОМБУ
ПОСЕТЕ ОКИНАВИ
ПОСЕТЕ ЈАПАНУ
 
ФОТО-ГАЛЕРИЈЕ
ВИДЕО-КЛИПОВИ
 
ПОВЕЗАНИ ДОЂОИ
 
ИНФО. СА ОКИНАВЕ
—  ДРУГЕ ИНФОРМАЦИЈЕ
 
ГЛАВНИ ОКИКУКАИ ВЕБ-САЈТ
ДРУГИ ОКИКУКАИ САЈТОВИ
—  ОКИНАВА НОВОСТИ
—  ДРУГИ ВЕБ-САЈТОВИ
 

• УЕЧИ-РЈУ

УЕЧИ-РЈУ ОКИНАВА КАРАТЕДО
(САДРЖАЈ СИСТЕМА)

ПАНГАИ-НУН систем који је Уечи Канбун сенсеи пренео из Кине сатојао се од три КАТА форме, једног БУНКАИА и неколико техничких метода и вежби чврстине. Овај систем назива се и системом "тигра, ждрала и змаја" јер се одликује особинама које симболизују те три животиње:

- тигар, даје снагу и експлозивност,

- ждрал, даје мекоћу и грациозност, а

- змај, даје брзину и непредвидивост.

Заjедно, оне симболизуjу чврстину, оштрину и флексибилност. То су управо и основне психофизичке особине коjе систем изграђуjе.

Овај систем припада "полу тврдим-полу меким" Каратедо системима, и садржи извесне технике којих нема у другим стиловима, као што су:

- ударац врхом ножног палца "СОКУСЕН-ГЕРИ";

- ударац савиjеним палцем шаке "БОШИКЕЕН-ЗУКИ" и

- меки кружни блок "ВА-УКЕ".

Ипак, највећу специфичност представља САНЧИН-КАТА, форма изометријских контракција комбинованих са концентрацијом и посебним начином дисања. САНЧИН је изворна кинеска КАТА, позната је и као форма "максималне тензије и релаксације".

Основа система су КАТА форме: САНЧИН, СЕИСАН и САНСЕИРЈУ.

Крајем 1950-их и почетком '60-их, Уечи Канеи је формирао групу напредних чланова да заједно са њим систематизују борбене технике које је подучавао његов отац, модификују СЕИСАН-БУНКАИ, креирају нове - прелазне КАТА форме и друге садржаје, који данас чине систем УЕЧИ-РЈУ система. Формирана група је названа: "Одбор за развој система" и који су чинили су је следећи напредни чланови (по азбучном реду):

  1). Ишикара ...  
  2). Итоказу Сеики - касније основао КОНАН-РЈУ
  3). Кавата ...  
  4). Мијаги Кунио  
  5). Такамијаги Шигеру - данас у ОКИКУКАИ
  6). Такара Шинтоку - данас у ОКИКУКАИ УЕЧИ-РЈУ
  7). Томојосе Рјуко - данас у ОКИКУКАИ
  8). Тојама Сеико - касније основао УЕЧИ-РЈУ ЗАНКАИ
  9). Уехара Сабуро  

И други напредни чланови тадашње УЕЧИ-РЈУ асоцијације су могли бити укључивани у овај пројекат, али су само претходно наведени званично били чланови Одбора за развој система. Цео прогрес у креирању био је пажљиво праћен и "пречишћаван" од стране Уечи Канеиа пре финализације у укључивања у систем.

Садржљј УЕЧИ-РЈУ система дат је на следећој шеми. Плавим пољима је означен садржај који је званичан у ОКИКУКАИ асоцијацији.

КЛИКНИ НА САРДЖАЈ СЛЕДЕЋЕ ШЕМА ЗА ДЕТАЉЕ


.

ЂУМБИ-УНДО

• Основни скуп вежби за загревање тела

Овај скуп вежби је креиран за потребе јапанског опште-образовног система за употребу у основним и средњим школама у оквиру физичког образовања, почетком периода "ШОВА". Овај сет вежби је прихватио и модификовао Уечи Канеи сенсеи за употребу у оквиру тренинга у ДОЂОУ.

НАЗАД НА ШЕМУ

 

.

ХОЂО-УНДО

• Основни скуп дефанзивних и офанзивних техника

ХОЂО-УНДО је јапански термин, који се може превести као "допунске вежбе", што се условно односи на вежбе које се експлицитно користе у УЕЧИ-РЈУ систему. ХОЂО-УНДО је креиран да развија општу физичку снагу, издржљивост, моторику, брзину и став.

ХОЂО-УНДО је креирао Уечи Канеи сенсеи.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

К А Т А

КАРАТЕДО форма

КАТА се може једноставно описати као систематично организована серија одбрамбених техника, која се изводи секвенциално, против једног или више замишљених противника, а у циљу развоја КАРАТЕДО техника. Али, много значајнији смисао КАТА форме, како је то описано у књизи професора Такамијаги Шигеруа (Ханши 10. Дан), је:

"... извођење КАТА у КАРАТЕДОУ је такође и форма уметности. Услов да се КАТА изводи као форма уметности мора да лежи у разумевању њених техничких аспеката (што је: правилна форма и могућа примена), али такође лежи и у: успешном коришћењу и испољавању карактеристика раличитих "парова супротности" својствених свакој ката форми, правовремености и истанчаном ритму, као и у мајсторству у техници дисања, што све заједно одражава и појачава технички аспект извођења КАТЕ."

"Сваки извођач КАТЕ мора имати на уму место спајања "парова супротности": опуштеност-напрезање, мекоћу-чврстину, елеганцију-оштрину, слабост-снагу, спорост-брзину, које су уткане у борбене форме УЕЧИ-РЈУ система. У високо рангираним КАТА формамама посебно, ово би требало бити потпуно евидентно кроз извођење нормалном брзином и нормалном употребом снаге."

"Постоје три принципа КАТА форме, потребна за њено добро извођење. То су:
(1) лепота, (2) брзина, и (3) снага - експлозивност. Спајањем квалитета "парова супротности" ова три принципа испољавају се заједно"

"Само ударац који је уравнотежен мекоћом и чврстином може бити и брз и снажан. Лепота технике пре него механичко извођење покрета је жељени резултат. Комбинација брзине, снаге и лепоте је израз баланса."

У УЕЧИ-РЈУ ритам КАТА форме је веома важан и огледа се кроз: ЗАНШИН (буквални превод: "потпуно стање"; или "идеал будности" у САНЧИН-КАМАЕ ставу), логику техника, и захтев дисања.

Традиционално, КАТА форме се уче по фазама. Претходно научене КАТЕ се надограђују и показују боље техничко извођење или експлозивност, са стицањем знања и искуства.

Следећих десет елемената КАТА форме је битно:

  01). ЈОИ НО КИСИН. – дух спремности,
  02). ИНЈО. – активност и пасивност
(подразумевају се оба аспекта КАТЕ: напад и одбрана),
  03). ЧИКАРА НО КЈОЂАКУ. – коришћење снаге
(баланс снаге у односу на покрете у КАТА форми),
  04). ВАЗА НО КАНКЈУ. – брзина покрета,
  05). ТАИ НО ШИНШУКУ. – експлозивност и контракција
(форма тела у КАТИ),
  06). КОКЈУ. – одговарајући начин дисања,
  07). ТЈАКУГАН. – прецизност
(познавање значења сваког покрета у КАТИ),
  08). КИАИ. – крик
(испољвање правог борбеног духа у КАТА форми),
  09). КЕИТАИ НО ХОЂИ. – позиционирање
(покрети и ставови у Ката форми), и
  10). ЗАНШИН. – идеал будности.
НАЗАД НА ШЕМУ

.

САНЧИН

• Прва - базна форма УЕЧИ-РЈУ система
Назив значи: "Три начина", "Три борбе" или "Три изазова"

Прва, основна, оригинална и изворна КАТА. Изворна је кинеска форма коју је пренео Уечи Канбун сенсеи. Позната је и као "форма максималне тензије и потпуне опуштености". То је форма изометријских контракција синхронизованих са концентрацијом и специфичним начином дисања, и она чини основ УЕЧИ-РЈУ система.

САНЧИН-КАТА је спона континуитета међу свим осталим КАТА формама система. Ако се појаве недоумице да ли се покрети изводе у правилној форми, увек се може вратити назад на основу, и проверити у САНЧИНУ. Сви блокови и ударци су само модификација основних покрета форме САНЧИН. Дакле, овај систем је затварен круг а сео садржај УЕЧИ-РЈУ стила лежи на развоју чврстине и баланса кроз САНЧИН-КАТУ.

Назив САНЧИН означава "три борбе" или "три изазова", а та три су по реду следећа:

  1). ДУХ – мекоћа и опуштеност (јапански термин: ЈАВАРАКСА);
  2). УМ. – опрезност и природност кретњи (јапански термин: БИНАКСА) и
  3). ТЕЛО. – чврстина и природност снаге (јапански термин: ЧИКАРАЗОЈОСА).

Основно, САНЧИН учи правилној методи дисања. Проф. Такамијаги Шигеру сенсеи у својој књизи "Каратедо Кјохон" каже::

"... основни метод дисања који се научи кроз форму САНЧИН је тзв. испрекидано дисање - кратко, оштро и експлозивно. Издисај је јасно дефинисано сиктање, који истиче по контракцији абдомена кроз уста. При дисању, усредсређеност мора бити на издисају, а допуњавање важдухом мора бити изведено природно, кроз нос, непосредно после издисаја. Овај начин дисања је видљив у свим КАТА формама нашег система."

Најважније је размети да САНЧИН-КАТА делује на сасвим другим принципима него све остале форме у систему.

САНЧИН је апстрактна, најосновнија или тзв. "тренинг КАТА", креирана за развој основних принципа (физичких, менталних и духовних), а не у функцију развоја примене технике. Вежбање САНЧИН-КАТЕ има сврху у развоју следећих пет важних циљева:

  1). да изгради снажно и чврсто тело,
  2). да учврсти основни став,
  3). да овлада основном методом дисања,
  3). да утренира "продирући поглед" и развије "прониљјивост сагледавања", и
  3). да подтиче духовну концентрацију и фокус.

Када се кроз САНЧИН развију свих пет наведених циљева и сва три основна принципа, то постаје пут за мајсторирање система. Све у оквиру УЕЧИ-РЈУ система извире из САНЧИНА.

   
НАЗАД НА ШЕМУ

.

КАНШИВА

• Друга КАТА УЕЧИ-РЈУ система – прва КЈУ-КАТА
Борбена форма

КАНШИВА-КАТУ је креирао Одбор за развој система, са Уехара Сабуро сенсеием на челу, од борбених техника које је често користио Уечи Канбун.

Назив овој форми дат је у част Уечи Канбун сенсеиа и Шу Ши Ве (као комбинација имена оба учитеља; КАН од Канбун и ШИВА од Шу Ши Ва). Назив је предложио Такамијаги Шигеру сенсеи.

Ова КАТА је креирана током 1950-их година'.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

КАНШУ

• Трећа КАТА УЕЧИ-РЈУ система – друга КЈУ-КАТА
Борбена форма

Трећа КАТА је изворно била названа КАНШУ, па је касније преименована у ДАИНИ-СЕИСАН ("други", или "мањи" СЕИСАН). Коначно, поново је враћена у КАНШУ. Форму је креирао Одбор за развој система, са Уехара Сабуро сенсеием на челу, па је она и приписана њему.

Назив КАНШУ је је такође комбинација слогова имена комбинација имена учитеља Канбун Уечиа и Шу Ши Ве (КАН од Канбун и ШИВА од Шу Ши Ва). Назив је предложио Такамијаги Шигеру сенсеи.

Ова КАТА је креирана током 1950-их година'.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

СЕИЧИН

• Четврта КАТА УЕЧИ-РЈУ система – трећа и последња КЈУ-КАТА
Борбена форма

СЕИЧИН-КАТУ је креирао Одбор за развој система, на челу са Итоказу Сеики сенсеием, па је зато она и приписана њему.

Назив је фонетски представљен кроз два јапанска Канђиа за "десет" и "борба" ("изазов"), што би значило: "10 борби" или "10 ситуација борбе". На кинеском "СЕИ" може значити и "опуштено" и "природно", и то је оно што представља посебно значење ове КАТЕ.

СЕИЧИН учи мекоћи и тзв. "бич" техникама и опуштеним кретњама. Нови покрети у КАТИ представљају нови концепт правовремености и баланса. Овде се може наћи тзв. "став мачке" (НЕКОАШИ-ДАЧИ), као и "змајева позиција" (РЈУ-НО-КАМАЕ).

Ова КАТА је креирана током 1950-их година'.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

СЕИСАН

• Пета КАТА УЕЧИ-РЈУ система – прва ДАН-КАТА
Борбена форма

Назив означава "тринаест" ("13 начина" или "13 борби"). У Кини, ова КАТА је била позната као "СЕИСАН-БО" што значи "13-та соба" и припадала је 13-том од 36 нивоа, колико их било Фучаншин будистичком манастиру у Фучоу. Њу је пренео из Кине Сенсеи Уечи Канбун.

У УЕЧИ-РЈУ систему ова КАТА је позната и као "форма брзине".

Готово сви окинављански системи имају неку форму СЕИСАН-КАТЕ, али оне нису међу собом уопште сличне. Која је од њих "прва" или најстарија, не зна се, али једино СЕИСАН УЕЧИ-РЈУ система се и даље изводи веома слично старим, изворним кинеским стилом.

Три ударца САНЧИН-НУКИ (на почетку КАТЕ) додао је Уечи Канеи сенсеи почетком 1950-их година.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

СЕИРЈУ

• Шеста КАТА УЕЧИ-РЈУ система – друга ДАН-КАТА
Борбена форма

СЕИРЈУ-КАТУ је креирао Одбор за развој система, на челу са сенсеи Уечи Канеи сенсеием. Назив КАТЕ је фонетски представљен јапанским канђијима за бројеве "десет" и "шест". Тако, назив КАТЕ упућује на "шеснаест" ("16 борби" или "16 изазова"). Уечи Канеи сенсеи је дао назив овој форми.

Посебан изглед овој форми дају секвенце четири "змајева гарда" (РЈУ-НО-КАМАЕ), која уз комбинацијом меког и "бич" извођења теника Кате изражавају тзв. "меку борбу змаја" (слично као и у форми СЕИЧИН).

Ова КАТА је креирана почетком 1960-их година.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

КАНЋИН

• Седма КАТА УЕЧИ-РЈУ система – трећа ДАН-КАТА
Борбена форма

Ова КАТА је лична креација Уечи Канеи сенсеиа, и то је била његова омиљена форма. Назив КАТЕ проистиче из имена Канбун или Канеи, и канђиа СЕН ("ЋИН") који означава "борбу" или "изазов". Име имплицира: "Канбунов начин" или "Канбунова борба", односно "Канеиев начин" или "Канеиева борба". Уечи Канеи сенсеи је дао назив овој КАТА форми.

Ова форма је увод у наредну, много сложенију форму САНСЕИРЈУ.

КАНЋИН-КАТА је креирана почетком 1960-их година.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

САНСЕИРЈУ

• Осма и последња КАТА УЕЧИ-РЈУ система – четврта ДАН-КАТА
Борбена форма

Ова КАТА је фонетски престављена са три јапанска Канђиа за "три", "десет" и "шест", што значи "тридесетшест" ("36 борби", "36 начина" или "36 изазова"). Позната је као "форма издржљивости".

Шу Ши Ва је био одређен у Фучаншин Шаолин манастиру за учитеља форме САНСЕИРЈУ. Он је био познат под надимком "свештеник 36-те коморе" и његова устаљена дужност је била да подучава ову форму, чији се назив преводио као "форма 36-те коморе". У Фучаншин Шаолин манастиру тренинг је буо управљан кроз такозваних "36 комора прогресије" или "36 соба прогресије". (Ово је наведено у књизи Уечи Канеиа "Уечи-рју Кјохон", издање 1977. године, на странама 307 и 308).

САНСЕИРЈУ-КАТУ је из Кине пренео Уечи Канбун сенсеи.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

РЈУКО

• Нова КАТА ОКИКУКАИ асоцијације
Борбена форма

РЈУКО је нова КАТА ОКИКУКАИ асоцијације, коју су креирали мајстори највиших рангова почетко 2000-их година. Назив РЈУКО значи "змај и тигар".

НАЗАД НА ШЕМУ

.

КАТА-НО-БУНКАИ

• Анализа и примена КАТА форме

Ово је метод пажљивог проучавања техничких компонената КАТА форме. БУНКАИ буквално значи "анализа" или "растављање", и то је термин који се користи у јапанским борилачким вештинама и односи се на примену борбених техника које "извлаче" из КАТА форме.

БУНКАИ се уобичајено изводи са са једним партнером, али понекад и групом партнера, који изводе унапред одређене нападе, а извођач изводи технике кате одговарајући на нападе одбраном, контра-нападима, или друким кретњама, базираним на деловима КАТА форме. То такође унапређује технику постизањем одговарајуће дистанце, правовременошћу кретње, док прилагођавање технике зависи од величине и бројности противника.

Свака КАТА може бити "растављена" било ком месту, на пар до чак десетина апликација, а исте секвенце кретњи у КАТИ могу понекад бити приказани на другачије начине, што резултира у неколико БУНКАИА.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

КАНШИВА-БУНКАИ

• Први КАТА-БУНКАИ система – ученички КЈУ-БУНКАИ

Овај БУНКАИ је креирао Одбор за развој система, на челу са Уехара Сабуро сенсеием.

КАНШИВА-БУНКАИ садржи 10 мета напада у 4 правца извођења. Метод тренинга у КАНШИВА-БУНКАИ је кроз тзв. "појединачну" анализу техничких секвенци форме, али он може бити и метод комплетне анализе ката форме, када се увежбава са шест противника.

Овај БУНКАИ је креиран током 1950-их година.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

СЕИСАН-БУНКАИ

• Други КАТА-БУНКАИ система – мајсторски ДАН-БУНКАИ

Ово је изворни кинески метод за увежбавање и анализу КАТЕ. Он је мало модификован од стране Уечи Канеиа током 1958. То је урађено са циљем да се елиминише пар извесних опасних аспеката (због сигурности вежбача). Претходно, старија, опаснија и тежа верзија СЕИСАН-БУНКАИА била је подучавана само напреднијим окинављанским вежбачима. Стара верзија је последњи пут коришћена у Футенма Дођоу Уечи Канеиа јуна 1958. године на једном од три ДАН-теста тог месеца), а затим је замењена садашњом верзијом.

Тренинг метод у СЕИСАН-БУНКАИУ састоји се од уважбавања техника у оквиру техничких група КАТЕ, и он садржи 19 мета у 7 праваца извођења.

Овај БУНКАИ пренео је из Кине Уечи Канбун сенсеи.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

САНСЕИРЈУ-БУНКАИ

• Трећи КАТА-БУНКАИ система – мајсторски ДАН-БУНКАИ

САНСЕИРЈУ-БУНКАИ био је први пут приказан на комеморацији поводом 33 године од смрти Уечи Канбун сенсеиа 1981. Он никада није био званично увршћен у УЕЧИ-РЈУ систем, али га је Окинава Каратедо асоцијација (ОКИКУКАИ) уврстила у свој оквир током 1990-их година. Он је сада саставни део тестирања за рангове 4-ог и 5-ог ДАН степена.

Метод тренинга базира се на анализи техничких секвенци КАТА форме. Он садржи 21 мету у 12 изводбених праваца.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

ТАИ-КИТАЕ

• Очвршћавање тела

Метод ТАИ-КИТАЕ састоји се од следећег:

1) КОТЕ-КИТАЕ   2) МУНЕ-КИТАЕ   3) ХАРА-КИТАЕ   4) АШИ-КИТАЕ
     
ОЧВШЋАВАЊЕ РУКУ   ОЧВШЋАВАЊЕ ГРУДИ   ОЧВШЋАВАЊЕ СТОМАКА   ОЧВШЋАВАЊЕ НОГУ

Циљ КИТАЕ методе је очвршћавање коже и тела, развијање снаге и "продирућег погледа".

Ово је изворни кинески метод за очвршћавање тела, и он је он данас генерисан у многе карате стилове.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

ЈАКУСОКУ-КУМИТЕ

• Договорени спаринг

ЈАКУСОКУ-КУМИТЕ је метод тренинга који се изводи између два или више противника у циљу увежбавања глатких и чистих кретњи и основних техника, по договореним правилима. Он је припрема да слободан, не-договорени спаринг и борбене ситуације.

УЕЧИ-РЈУ систем има две групе договореноге борбе или спаринга, које је креирао Тојама Сеико сенсеи током 1960-их година.

1) УЕЧИ-РЈУ КЈУ ЈАКУСОКУ-КУМИТЕ

Први, КЈУ-КУМИТЕ (или "ученичка борба"), састоји се од пет борбених комбинација, које се увежбавају по принципу "крени-стани" (ИПОН-КУМИТЕ).

2) УЕЧИ-РЈУ ДАН ЈАКУСОКУ-КУМИТЕ

Други, ДАН-КУМИТЕ (или "мајсторска борба"), састоји се од шест комбинација, које се изводе по "континуалном принципу" или другачије, "принципу без заустављања" (РЕНЗОКУ-КУМИТЕ).

У Окинава каратедо асоцијацији (ОКИКУКАИ), у програм су увршћене и две нове групације договореног спаринга:

1) ОКИКУКАИ ДАИИЧИ ЈАКУСОКУ-КУМИТЕ

Први групација од десет комбинација договореног спаринга, ОКИКУКАИ ДАИЋИ-КУМИТЕ, је креирана почетком 1990-их година.

2) ОКИКУКАИ ДАИНИ ЈАКУСОКУ-КУМИТЕ

Другу групацију од десет комбинација договореног спаринга, ОКИКУКАИ ДАИНИ-КУМИТЕ, креирао је Накаходо Тсутому сенсеи почетком 2000-их година.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

ЏИЈУ-КУМИТЕ

• Слободна (недоговорена) борба

Метод тренинга у коме два противника користе индивидуално КАРАТЕ технике, кретње и борбени осећај, по стрикно утврђеним правилима. Овај метод омогућава да вежбач "изоштри" борбени осећај и реакцију за ситуацију реалне борбе.

НАЗАД НА ШЕМУ

.

ТАМЕШИВАРИ

• Покушај ломљења

Технике ломљења се углавном користе на КАРАТЕ демонстрацијама (ЕНБУ-КАИ) или при тестирању за рангове. Обично се употребљавају шаке и стопала, али такође и врхови прстију руку или ногу, или се ломи о одређене делове тела. Дрво је најчешћи материјал који се користи у покушајима ломљења.

Уопштено, ломљење је метод изражавања снаге ударца, менталне храбрости и способности да се надвлада ум и тело

• • •
.
КА ВРХУ СТРАНE